Printvriendelijke versie. Huttentocht – Individueel

Diverse verslagen van een individuele huttentocht, d.w.z. een geboekte tocht, zonder begeleiding.

1. Huttentocht – hoger (zomer 2014 – vader en zoon, ervaren bergwandelaars)

We hebben een mooie huttentocht gehad.

De eerste dag van Preda naar de Es-cha Hütte. Een mooie tocht over de Albula pas. Es-cha ligt erg mooi met een geweldig uitzicht over een reeks van 3000 plus bergen in de verte. Nergens te steil of veel klauteren. Ik denk 6 uur bezig geweest.
De tweede dag van Es-cha naar Kesch Hütte. Een pittige dag van ruim 300 meter stijgen vanuit de Es-cha en dan weer 900 meter dalen en dan weer 600 meter stijgen naar de Kesch Hütte. We zijn wel 8 uur onderweg geweest. Op de pas direct na de Es-cha hut lag best veel sneeuw waardoor we het vervolg van het pad niet echt goed konden vinden. Via een puinhelling omlaag gegaan. Was wel spannend. Wel erg mooi!
De derde dag van de Kesch Hütte naar de Grialetsch Hütte. Mooie tocht van ongeveer 5-6  uur lopen. Het weer werd al wat minder. We waren met nog drie anderen de enigen in de Grialetsch hut.
De vierde dag was het regenachtig. We zijn van Grialetsch naar beneden gelopen via Chantsura naar de Flüela pas en hebben daar de bus genomen naar Wägerhus en toen naar boven via de Winterlücke (wel klauteren). Erg mooi daar boven! En in Vereina Haus waren we de enige bezoekers. Wel heerlijk, een matrazenlager voor onszelf!
Dag vijf zijn we naar beneden gegaan en terug naar Bergün. Het weer was toen slecht met regen en mist. ’s Middags daar nog wel de wandeling van Preda naar Bergün gemaakt langs de spoorlijn. Leuke afsluiting. Dag zes weer naar huis.

Ik heb samen met mijn zoon een mooie tocht gemaakt. Ik wil je hartelijk danken voor je informatie en voor je “beschikbaarheid” via telefoon en mail. Wellicht tot een volgende keer!

Rob

2. Huttentocht hoger (sportieve twintigers, weinig bergervaring; augustus)
(Eerste dagen in begeleide groep, laatste dagen met zijn tweeën)

We hebben allebei ontzettend genoten van de huttentocht. Wat heerlijk om zo in de bergen te zijn. Opvallend vonden we dat we elke dag weer in een andere omgeving liepen, heel bijzonder. Wat een mooie natuur! De laatste dagen met z’n tweeën waren ook heerlijk! De tocht van de Grialetsch hut naar Berghaus Vereina vond ik toch wel een van de mooiste. De een na laatste dag hebben we een rustdag gehouden bij de Silvretta hut. We hebben de gletsjer wandeltocht gedaan, daar hebben we bijna de hele dag over gedaan. Konden we lekker op ons gemak alle informatie lezen en zwemmen in de bergmeertjes. De laatste dag zijn we anders naar beneden gelopen dan dat we omhoog waren gekomen. Ook weer een mooie route en ook goed dat het de laatste was, want we hadden allebei wel wat pijntjes in de voeten. Al zou ik nog wel 10 dagen kunnen wandelen, want ook in de trein zag ik alweer mooie wandelsporen gaan. Leuk om dat laatste stuk met de trein te gaan, dat ging allemaal prima.

We waren blij dat je zo’n goede paklijst had gestuurd, want wij hadden onze tas daar echt op ingepakt en eigenlijk niets teveel meegenomen. We hebben weinig last van onze tassen gehad.
We hebben het er over gehad dat we de 8 daagse tocht best wel pittig vinden. Je gaf aan dat het prima te doen is voor beginners, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen die wat minder in conditie zijn en wat ouder zijn, de tocht als zwaar ervaren. Echter hadden wij geen idee wat we konden verwachten en hadden we de paden misschien minder zwaar verwacht (niet zoveel stijgen en dalen), omdat we achteraf toch niet zoveel ervaring hadden als we dachten.
De Grialetsch hut was voor mij de mooiste hut. Wat een prachtige plek en echt een hut die ik verwachtte bij een huttentocht. Leuk dat we daar 2 nachten waren.

Bedankt voor alle goede zorgen. We hebben een vakantie gehad om niet snel te vergeten.

3. Huttentocht hoger (ervaren bergwandelaars; begin september)

Wat hebben wij een geweldig fijne week gehad, wij begonnen zaterdag met regen. Wij waren 19.00 uur in de Diala hut, nat, maar met een goed gevoel. De rest van de week was het weer aardig, op een enkel buitje na.

Wij vonden de tochten pittig, maar heel goed te doen. Zondag had ik persoonlijk nogal wat last van te weinig zuurstof, komt denk ik door te kort geacclimatiseerd te hebben. [Zaterdag vanuit NL naar Bergün gereden, meteen doorgelopen naar Diala, op 2000 m.] Maar maandag ging het prima. Zwitserland is weer heel anders dan Oostenrijk, de natuur is er wat ruiger, het was onze eerste keer in Zwitserland, maar wij vonden het alledrie geweldig. De hutten waren ook allemaal goed, en alles zo fijn geregeld ook van jouw kant.

Marjan, nogmaals hartelijk dank voor de prettige gang van zaken, zoals het allemaal gegaan is. Wie weet, komen wij elkaar nog weer eens tegen.